Witam!
Chciałem się z Wami podzielić raportem z budowy mojego zbiornika. Przed rozpoczęciem budowy miałem wiele problemów które musiałem rozwiązać. Były to między innymi konstrukcja stelaża w taki sposób żeby odciążyć strop, gdyż mieszkam w niewielkim bloku na 1 piętrze (strop wykonany z płyt żerańskich, rok budowy budynku ok 1970r.). W mieszkaniu obrałem najwytrzymalsze miejsce czyli róg w którym spotykają się dwie ściany nośne.
Po wykonanych obliczeniach okazało się, że zbiornik wraz z sumpem będzie ważył ok 3t. Z początku trochę się tego bałem ale po obliczeniach w specjalnym programie (moja praca jest związana z obliczeniami wytrzymałości itp.) okazało się że postawienie takiego zbiornika jest możliwe przy odpowiedniej konstrukcji podstawy pod zbiornik.
Do rzeczy, stelaż wykonałem sam z profili 40x40x3.

20160714_064335.jpg (122.03 kB . 1280x720 - wyświetlony 137 razy)Do stelaża wspawałem 10 nakrętek przedłużanych M16 dzięki czemu mogłem zrobić regulowane stopki:

20160716_134233.jpg (90.67 kB . 1280x720 - wyświetlony 158 razy)Stopki zrobiłem z śrub zamkowych M16x50 mają dobry kształt łba i w połączeniu z podkładką powiększaną fi 20 stanowią fajną stopkę wahliwą która jest bardzo wytrzymała a zarazem wahliwa - dopasowuje się przy montażu.
Stelaż próbowaliśmy wnosić klatką schodową, niestety przy samym wejściu do pokoju okazało się, że nie przejdzie, więc musieliśmy się wycofać i skorzystać z pomocy dźwigu:)

20160715_173938.jpg (163.62 kB . 1280x720 - wyświetlony 179 razy)Niestety nie mam zdjęcia jak siedzę w koszu i trzymam stelaż zanim dotrze do balkonu:P ale misja zakończyła się powodzeniem i stelaż stanął bezpiecznie w salonie.

20160716_133314.jpg (76.77 kB . 1280x720 - wyświetlony 189 razy)Teraz kilka słów o odciążeniu stropu. Sam stelaż jest tak wykonanyże większość obciążenia przekazywana jest na ściany nośne budynku. W stelażu wcześniej wykonałem odpowiednie otwory fi22 pod szpilki mocujące go do ściany. Szpilki M16 o możliwie największej długości (wyszło ok 30 cm z czego 20cm w ścienie) zamontowałem w ścianie przy pomocy specjalnej żywicy tak zw. kotwy chemicznej. Odczekałem kilka godzin aż żywica porządnie chwyci i wraz z ojcem przystąpiłem do montażu stelaża na swoim miejscu:

20160720_191313.jpg (70.62 kB . 720x1280 - wyświetlony 166 razy)
20160720_191250.jpg (79.28 kB . 1280x720 - wyświetlony 126 razy)Bardzo ważna rzecz, przed wykonaniem otworów w ścianie ustawiłem stelaż "na sucho" i porządnie wypoziomowałem wraz z blatem, następnie odznaczyłem sobie otwory z odpowiednimi przesunięciami tak aby szyba akwarium nie opierała się o ścianę i żeby móc zastosować podkładki dystansowe (miękkie) pomiędzy stelażem a ściną przed dociśnięciem go nakrętkami. Po montażu po raz kolejny skontrolowałem poziom i wszystko było w normie. Dodatkowo z ojcem sprawdziliśmy wytrzymałość stelaża na obciążenia "dynamiczne" i wszystko naszym zdaniem było ok, tj nic nie trzeszczało, poziomo po testach nadal był, praktycznie brak jakiegokolwiek ugięcia stelaża:)
Stelaż już stał w pokoju, poprosiłem szklarza żeby wpierw wykonał mi sump bo wymiary pokoju niestety nie pozwalały na montaż sumpa po montażu stelaża. to rozwiązanie okazało się tak nie praktyczne, że samo postanowiło się wykluczyć poprzez potłuczenie jednej z szyb sumpa przy mojej pomocy przy manewrach... I stąd sum podzieliłem na dwie części, które można wyjąć spod stelaża. Części zostały połączone silikonem przy montażu. To rozwiązanie miało też taki plus, że mogłem sobie spokojnie podłączyć hydraulikę, gdy zbiornik już stał.
Początkowa wersja przed potłuczeniem:

20160720_191241.jpg (77.38 kB . 1280x720 - wyświetlony 200 razy)Jako blat użyłem płytę OSB o grubości 25mm do tego styropian 20mm.

20160729_152858.jpg (66.57 kB . 1280x720 - wyświetlony 181 razy)Stelaż już stał także czekałem na szklarza aż przygotuje wszystkie elementy na zbiornik. Który ma przednią szybę optiwhite reszta normalne float. Tylne szyby zamówiłem od razu pomalowane na czarno, gdyż nie chciałem się bawić w przyklejanie tła itp. Zbiornik został wykonany z szyby o grubości o 12mm. Czy to nie za mało przy takim litrażu? Też się nad tym zastanawiałem, ale niestety fundusze pozwalały tylko na takie wykonanie. Co do samego wykonania miałem sporo zastrzeżeń, gdyż szklarz który w moim mieście cieszy się dobrą renomą okazał się niechlujem, a dotrzymanie terminu to dla niego obce stwierdzenie... ale to przemilczę:) Po większych i mniejszych problemach udało się doprowadzić do sklejenia zbiornika. Do klejenia został użyty silikon Lakma czarny do konstrukcji akwarystycznych.

20160729_190702.jpg (84.27 kB . 1280x720 - wyświetlony 281 razy)
20160804_214633.jpg (95.74 kB . 1280x720 - wyświetlony 204 razy)
20160804_214641.jpg (95.48 kB . 1280x720 - wyświetlony 183 razy)
20160804_214651.jpg (65.51 kB . 1280x720 - wyświetlony 193 razy)Zbiornik posiada sporo wzmocnień, wiem, że nie każdy je lubi ale ja dla własnego spokoju w tym przypadku wolałem z tym nawet przesadzić. nie są one wygodne ale poprawiają bezpieczeństwo. Szklarz wymyślił dno dzielone w ten sposób, że jest wąska szyby na szerokość komina i długość krótszego boku akwarium oraz druga duża szyba. Zdecydowałem się aby tak zrobić, gdyż w dnie w mniejszej szybie sa otwory pod przeloty i w razie gdyby coś się stało wystarczy wymienić mniejsze szkło. Na to wszystko zapobiegawczo przykleił drugie dno z szyby 4mm, co okazało się słabym pomysłem, gdyż szyba cienka szyba pękła przy chodzeniu w zbiorniku przy montażu hydrauliki... Ale juzto tak zostawiłem.
Hydraulika w skrócie wylot z akwarium 40mm plus rewizja 40mm i powrót z pompy 32mm, komin 20x20cm. Sump o pojemności ok 450l, największy jaki mógł się zmieścić w tym stelażu... Można było pójść w wysokość stelaża, ale nie chciałem tego robić ze względu na dobre obserwacje z kanapy:) Pompa jaką użyłem to JECOD DCT-15000, bardzo cicha i bardzo wydajna pompka, którą każdemu polecam. Używam pompy da wydajności 4-5/10 i jest to wystarczające. Bez problemu wystarczyła by pompa DCT-12000 ale wolałem mieć zapas mocy.

20160804_214732.jpg (83.58 kB . 720x1280 - wyświetlony 165 razy)
20160804_214704.jpg (71.71 kB . 1280x720 - wyświetlony 125 razy)
20160804_214753.jpg (70.83 kB . 1280x720 - wyświetlony 127 razy)
20160818_204412.jpg (82.48 kB . 720x1280 - wyświetlony 139 razy)
20160818_204430.jpg (89.66 kB . 720x1280 - wyświetlony 108 razy)Ogrzewanie zrealizowałem przy pomocy grzałki zmywarkowej o mocy 2kW w połączeniu z elektronicznym sterownikiem temperatury który zakupiłem w allegro. Ogrzewanie opisałem już w dziale "Zrób to sam"

20160814_175817.jpg (87.8 kB . 1280x720 - wyświetlony 132 razy)
20160814_175731.jpg (97.53 kB . 1280x720 - wyświetlony 131 razy)Po trzech tygodniach wykonałem bardzo powolne zalewanie zbiornika trwało to ok 2 dni:) Przy tym wszystkim sprawdzając poziomnicą ustawienie zbiornika pod coraz większym obciążeniem oraz badałem odkształcenie szyb oraz patrolowałem ewentualne wycieki:) Całe szczęście wszystko okazało się być w porządku:)

20160809_220222.jpg (91.29 kB . 1280x720 - wyświetlony 202 razy)
20160810_153338.jpg (92.73 kB . 1280x720 - wyświetlony 227 razy)
20160809_220234.jpg (105.5 kB . 1280x720 - wyświetlony 149 razy)
20160811_214116.jpg (42.12 kB . 1280x720 - wyświetlony 220 razy)
20160811_214126.jpg (61.42 kB . 1280x720 - wyświetlony 142 razy)Dodatkowo obecnie w sumpie zamontowałem system ciągłego podmieniania wody oparty na zaworze spłuczkowym i przelewie z sumpa z którego wodę wężem wylewam do rynny na zewnątrz budynku. Początkowo miałem problem z bulgotaniem podczas podmian ale zmieniłem wąż na 3/4 cala i wszystko jest cichutkie. Na samym początku jak widać na zdjęciach w sumpie stosowałem keramzyt w ilości ok 120l i do tego 25kg zeolitu oraz resztki starych mediów filtracyjnych z poprzedniego akwarium. Pomimo zastosowania bakterii na start filtra akwarium dojrzało po ok miesiącu. Obecnie jestem na etapie zmiany filtracji na kaldnes i jestem na prawdę zaskoczony możliwościami tego typu filtracji. Polecam każdemu.
Pokrywę wykonałem również sam ze spienionego PCV o grubości 8 i 4 mm. Całość pomalowałem na czarno.
Pokrywa pomalowana na czarno. Wentylacja pokrywy 2 wentylatorki komputerowe z zasilaczem 5V. Oświetlenie wykonałem z naświetlaczy ledowych o mocy 2x 20W i 5x 10W obecnie używam 1x 20W.
Pewno popełniłem sporo błędów przy budowie, ale większość starałem się wykonać sam na podstawie postów czytanych na Tym forum jak i na pozostałych. Jest to moja pierwsza przygoda z sumpem, która puki co pokazuje plusy i minusy tego typu filtracji:) Do zrobienie pozostała mi tylko zabudowa podstawy akwarium, nie robiłem tego od razu gdyż obserwowałem jak to wszystko pracuje.
Orientacyjny kosztorys wykonania zbiornika:
1. Szkło (akwa + sump) - 2500zł
2. Stelaż 680 zł (usługa dźwigu 80 zł)
3. Pokrywa 700zł (wraz z oświetleniem)
4. Hydraulika 1200zł ( w tym pompa 670 zł)
5. Wkłady filtracyjne i podłoże do akwarium - 350zł
6. Ogrzewanie 200zł
7. Lampa UV 75W 420zł
8. Koszty drobne ok 200zł
Razem: 6250 zł